Background Image

Prawdy

Prawdy

Jeść czy nie jeść

Jedzenie ryb jest zdrowe i ważne, wynika to z wielu badań – zarówno naukowych jak i empirycznych. Poza krótkotrwałymi korzyściami wynikającymi ze spożywan ia bardzo ważnych składników pokarmowych, wyraźnie widać wpływ spożywania ryb na kondycję zdrowotną i długowieczność całych społeczeństw. Istnieje wiele badań wskazujących na silną korelację spożywania ryb i długości życia społeczeństw. W krajach takich jak Japonia (uchodzącej dotąd za kraj długowiecznych ludzi, a której mieszkańcy jedzą najwięcej ryb na świecie), widać z kolei odwrotną tendencję – spadające wśród młodego pokolenia spożycie ryb (tzw. amerykanizacja diety), powoduje skokowe pogarszanie się kondycji zdrowotnej wśród młodzieży i rosnącą nadwagę. Również opieka zdrowotna społeczeństw lepiej odżywiających się jest sprawniejsza i łatwiejsza – a przede wszystkim znacznie mniej kosztuje, co jest jednym ze sposobów na zmniejszenie problemu ciągłego deficytu wydatków na służbę zdrowia, ale i sposobem na naszą sprawną starość. Jedzmy ryby to się wszystkim opłaca…

Ryby i dzieci

Zgodnie ze starą i niekwestionowaną maksymą – dzieci są przyszłością narodów. Są również oczkiem w głowie swoich rodziców i całych rodzin. Chcemy im dać to co najlepsze, jednocześnie jednak próbujemy je chronić przed wszelkim ryzykiem – również pokarmowym. Biorą się stąd dylematy i wiele przesądów, słuchając których odsuwamy w czasie moment włączenia ryb do diety naszych pociech. To duży błąd – to we wczesnych fazach rozwoju dziecka następuje wiele procesów rozwojowych wymagających dostarczania wraz z dietą wszelkich niezbędnych substancji i budulców (również poprzez odpowiednią dietę matek karmiących), należy więc dołożyć wszelkich starań aby dieta była jak najbogatsza i jak najzdrowsza. Zawarte w rybach wysoko przyswajalne białko, niezbędne wielonienasycone kwasy Omega 3, makroelementy: wapń, fosfor oraz mikroelementy: selen, jod, fluor i witaminy: A,D,E to fundamenty zdrowego i silnego ciała naszych dzieci, a także mocnego i sprawnego układu kostno-stawowego. Ale dieta rybna ma również ogromny wpływ na budowę układu nerwowego i rozwój mózgu. Badania przeprowadzone w Szwecji, opublikowane w czasopiśmie „Acta Paediatrica” wskazują, że nastoletnie dzieci jedzące ryby od wczesnych lat raz w tygodniu, miały wyższy o 6 proc. od średniego wskaźnik inteligencji werbalnej i wizualno-przestrzennej. W przypadku grupy dzieci spożywających ryby częściej niż raz w tygodniu, wskaźnik ten wynosił aż 11% !

Co wybrać?

Oczywiście należy eliminować ryzyka, jednak nie kosztem całkowitej rezygnacji z ryb – postarajmy się wybierać gatunki jak najmniej alergizujące, pochodzące ze sprawdzonych źródeł i sprzedawane przez zaufanych sprzedawców. Takie kryteria spełnia pstrąg – jest rybą hodowaną w całej Polsce i dostępną przez cały rok. Pstrąg w hodowli jest bardzo wymagający – wysoko stawia poprzeczkę hodowcy pod względem jakości wody i pasz, których jakość regulują ponadto przepisy. Te obowiązujące i ściśle przestrzegane w Unii Europejskiej, są najbardziej restrykcyjne na świecie – zarówno w zakresie jakości wód, składu pasz, czy bezpieczeństwa higienicznego żywności. Sięgając po pstrąga sięgamy więc po bezpieczną, zdrową i smaczną rybę – zadbajmy tylko o sprawdzenie świeżości i miejsca jej pochodzenia.

Przejdź do góry strony