Background Image

Pstrąg, a zdrowie

Pstrąg, a zdrowie

Ryby, a witaminy

Ryby to nie tylko smaczny zamiennik mięsa – to prawdziwe bogactwo ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Co najważniejsze, obok dobrych tłuszczów zawierają wiele witamin – tych rozpuszczalnych w tłuszczach – A, D i E, których nie dostarczymy z warzywami i owocami. Są też bogatym, wręcz unikatowym  źródłem wielu mikropierwiastków, głównie selenu i jodu.

Witamina A (retinol) jest niezbędna w procesie widzenia, ponieważ stanowi składnik tzw. purpury wzrokowe, barwnika, dzięki któremu w siatkówce oka odbieramy bodźce wzrokowe. Wpływa na produkcję nowych komórek organizmu, jest więc niezbędna do prawidłowego wzrostu i regeneracji skóry i błon śluzowych oraz wspomaga produkcję śluzu. Dzięki temu zapobiega nie tylko przedwczesnemu starzeniu się naszego organizmu, ale także zakażeniom przewodu pokarmowego, moczowego, rodnego i oddechowego. Wzmacnia układ immunologiczny, pobudzając go do produkcji białych krwinek – granulocytów i leukocytów. Jest niezbędna do wytwarzania progesteronu u mężczyzn. Należy do przeciwutleniaczy, co oznacza, że przeciwdziała szkodliwemu działaniu wolnych rodników, które są przyczyną degradacji i starzenia organizmu. Doskonałym źródłem witaminy A są właśnie ryby. Rybi tłuszcz  – tran -  zawieraj jej najwięcej.

Tłuszcz rybi jest także bardzo dobrym źródłem witamin E oraz D. Witamina E, podobnie jak witamina A,  chroni nas przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zapobiega chorobom nowotworowym, miażdżycy oraz przeciwdziała bezpłodności i starzeniu się organizmu. Natomiast witamina D, którą możemy pozyskać z pożywienia lub podczas ekspozycji na światło dzienne, pełni ważną rolę, wpływając na większą resorpcję wapnia do kości, wzmacniając system immunologiczny oraz regulując układ hormonalny. Niespożywanie produktów bogatych w tę witaminę może spowodować wystąpienie osteomalacji (rozmiękczenia kości) i osteoporozy.

Ryby to doskonałe źródło selenu – wymiatacza wolnych rodników – oraz jodu. Selen wpływa na prawidłowe funkcje tarczycy, reguluje procesy układu nerwowego, łagodzi stany depresyjne i przemęczenie, wpływa na podtrzymanie sprawności seksualnej mężczyzn. Jod jest składnikiem hormonów tarczycy. To ważna informacja dla osób, które mają nadwagę i problemy ze zdrowiem tarczycy. Warto się zastanowić, czy z pożywieniem dostarczamy sobie odpowiednią ilość jodu. Jeśli nie, to koniecznie należy częściej jadać ryby.

Ryby na co dzień to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą się cieszyć doskonałym zdrowiem i długo wyglądać młodo. Są niczym pigułka zdrowia i młodości . W jednym produkcie natura skumulowała liczne składniki o silnym działaniu przeciwnowotworowym i zapobiegające procesowi starzenia się. Każdy z nich oddzielnie nie działa tak dobrze jak wszystkie razem, kiedy wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają.

Tak więc, jeśli chcesz zdrowo się odżywiać, jedz jak najczęściej ryby. A jeśli ryba, to pstrąg!

Przejdź do góry strony